ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΓΟΡΑ

LME: Η επιβράδυνση της ζήτησης κρατάει το αλουμίνιο χαμηλά

Η τιμή πρωτόχυτου αλουμινίου στο LME εμφάνισε μία ανοδική αναλαμπή το πρώτο μισό του Σεπτεμβρίου, ωστόσο η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη, με το ελαφρύ μέταλλο να καταγραφεί φθίνουσα πορεία, υποχωρώντας σε χαμηλά 2,5 ετών κάτω από τα $1715,50/mt στις αρχές του Οκτωβρίου.

Αν γυρίσουμε έναν χρόνο πίσω και ανατρέξουμε στα προηγούμενα κείμενα του aluNET.gr θα δούμε ότι την αντίστοιχη περσινή περίοδο η τιμή πρωτόχυτου αλουμινίου κινούνταν πάνω από τα $2.250/mt, οπότε έχουμε να κάνουμε με απώλειες που ξεπερνούν τα $500 μέσα σε έναν χρόνο.

Τις πταίει;

Διάφορα σήματα στην παγκόσμια αγορά αλουμινίου (όπως η ραγδαία πτώση των premium στην Ιαπωνία) υποδεικνύουν ότι το αλουμίνιο δεν έχει ανοσία στην αδυναμία σε επίπεδο ζήτησης που εμφανίζει γενικά ο βιομηχανικός τομέας των μετάλλων φέτος.

Τα νέα σε επίπεδο ζήτησης σπανίως ήταν άσχημα για το ελαφρύ μέταλλο, με την αυτοκινητοβιομηχανία και δη την επανάσταση των ελαφρών οχημάτων να είναι στη θέση του οδηγού, ωστόσο αυτό φαίνεται να έχει αλλάξει την τρέχουσα χρονιά.

Τα premium της φυσικής αγοράς έρχονται να επιβεβαιώσουν αυτό που «φωνάζει» η πορεία της τιμής πρωτόχυτου αλουμινίου στο LME, ότι υπάρχει θέμα ζήτησης.

Ενδεχομένως σε επίπεδο αντιλόγου ορισμένοι να αναφέρουν ότι τα premium εμφανίζουν αυξητικής τάσεις, ωστόσο αυτό είναι αποτέλεσμα του γνωστού προβλήματος του «κλειδώματος» μετάλλου σε οικονομικές συμφωνίες που δημιουργεί τεχνητή στενότητα στη φυσική αγορά και όχι της πραγματικής ζήτησης.

Η πλάνη των στατιστικών

Σύμφωνα με τα περισσότερα στατιστικά, η παγκόσμια αγορά αλουμινίου εμφανίζεται ελλειμματική για την τρέχουσα χρόνια, μάλιστα η ζήτηση αναμένεται να ξεπεράσει την προσφορά κατά 1,5 εκατ. τόνους (εκτός Κίνας). Την ίδια στιγμή, η κινεζική αγορά καταγράφει πλεόνασμα 0,5 εκατ. τόνους.

Το παραπάνω παρότι αληθινό στη θεωρία απέχει αρκετά από την πραγματικότητα. Από τους 36 με 37 εκατ. τόνους συνολικής ζήτησης της κινεζικής αγοράς, πάνω από 5 εκατ. τόνοι κατευθύνονται στις εξαγωγές ακατέργαστου μετάλλου, κραμάτων και ημιτελικών προϊόντων αλουμινίου. Υπό αυτές τις συνθήκες, στην πράξη, για την αγορά εκτός Κίνας έχουμε να κάνουμε με ένα πλεόνασμα της τάξης των 3,5 εκατ. τόνων μετάλλου. Για να είμαστε πιο ακριβείς αυτό είναι η ποσότητα που έρχεται να πιέσει προς τα κάτω τη ζήτηση πρωτόχυτου αλουμινίου στον υπόλοιπο κόσμο πλην της Κίνας.

Αν η παγκόσμια αγορά ήταν πραγματικά σε έλλειμμα τότε η τιμή πρωτόχυτου θα είχε ξεπεράσει τους $2.000/mt στο LME και δεν θα ήταν στα επίπεδα που κινείται τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές για το aluNET.gr, ελαφρώς πάνω από τα $1.700/mt.

Η αυτοκινητοβιομηχανία έπαθε «λάστιχο»

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του CRU, η ανάπτυξη της παγκόσμιας χρήσης αλουμινίου θα περιοριστεί στο 1,7% φέτος σε σύγκριση με 3% πέρυσι και 6% το 2016 και το 2017. Η επιβράδυνσης της χρήσης του ελαφρού μετάλλου είναι κάτι περισσότερο από εμφανής στα παραπάνω νούμερα.

Ο ρωσικός κολοσσός RUSAL εκτιμά ότι η ζήτηση πρωτόχυτου αλουμινίου αυξήθηκε οριακά κατά μόλις 1% το πρώτο μισό του έτους, κυρίως χάρη στην Κίνα που κατέγραψε αύξηση 1,4% τη στιγμή που ο υπόλοιπος κόσμος εμφανίζει ισχνή ως μηδενική αύξηση της ζήτησης.

Στο παραπάνω έρχονται να προστεθούν αφενός η συνεχής ολίσθηση των δεικτών βιομηχανικής παραγωγής των σημαντικότερων οικονομιών και η μη οριστική επίλυση των εμπορικών προβλημάτων μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας (που με δεδομένο τις επερχόμενες αμερικανικές εκλογές του 2020 αναμένονται να τραβήξουν επί μακρόν).

Η διαφαινόμενη σημαντική πτώση της παγκόσμιας χρήσης αλουμινίου φέτος είναι ανησυχητική. Η προφανής εξήγηση είναι ότι η μεγάλη έκθεση του ελαφρού μετάλλου στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας γίνεται προβληματική σε μία περίοδο που οι πωλήσεις αυτοκινήτων ανά τον κόσμο και ειδικότερα στην Κίνα είναι σε πτωτική πορεία. Οι παραγωγοί αυτοκινήτων ταλανίζονται από την ίδια αβεβαιότητα που έχει «χτυπήσει» και τον τομέα τον βιομηχανικών μετάλλων.

Ωστόσο μακροπρόθεσμα, υπό το πρίσμα της επικράτησης των ηλεκτρικών οχημάτων, το ελαφρύ μέταλλο θα βρεθεί σίγουρα σε επωφελή θέση, παρά τις αστάθειες την περίοδο που διανύουμε. Οι πιο αισιόδοξοι πάντως τονίζουν ότι η μείωση της ζήτησης φέτος είναι θέμα κυκλικότητας και επικαλούνται τις εκτιμήσεις του CRU για αύξηση της ζήτησης αλουμινίου το 2020 κατά 3%.

Ωστόσο ίσως μας διαφεύγει κάτι όσον αφορά στο τι έχει αλλάξει στο προφίλ του ελαφρού μέταλλου και έχει οδηγήσει στη φετινή ραγδαία μείωση του ρυθμού ανάπτυξης της ζήτησης. Ο χρόνος ενδεχομένως να δείξει τι, σε μία περίοδο που η βιομηχανία έχει ήδη πολλά στο κεφάλι της.

Εν κατακλείδι

Η μειωμένη ζήτηση φέτος, ο ανοιχτός ακόμα εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, η ισχυροποίηση του δολαρίου και η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας του μεγαλύτερου καταναλωτή αλουμινίου στον κόσμο, συνθέτουν ένα δυνατό κοκτέιλ παραγόντων που δημιουργούν έντονες πτωτικές πιέσεις στην τιμή πρωτόχυτου αλουμινίου, η οποία δύσκολα θα δείξει κάτι διαφορετικό σε επίπεδο συμπεριφοράς μέχρι το τέλος του έτους.

Ενδεχομένως το παραδοσιακά υψηλότερης ζήτησης τελευταίο τρίμηνο να «σηκώσει» εν μέρει το ελαφρύ μέταλλο στο LME και να το οδηγήσει σε ανάκαμψη πάνω από το ψυχολογικό όριο των $1.800/mt αλλά περαιτέρω άνοδο δύσκολα θα δούμε.

Υπό τις τρέχουσες συνθήκες, οι πιο πολλοί αναλυτές αναθεωρούν προς τα κάτω τις προβλέψεις τους για φέτος. Η μέση τιμή για το 2019 τοποθετείται πλέον στα $1.850/mt.

Σωτήρης Κρουστάλης
sk@aluminium.gr

Σχετικά Άρθρα

Back to top button

Εγγραφείτε στο e-newsletter μας

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό μας newsletter aluNET News και μείνετε ενημερωμένοι συνεχώς για τα νέα του κλάδου αλουμινίου.
Το email σας
Το όνομά σας
Παρακαλούμε δώστε μας τη συγκατάθεσή σας!
Η Alupress O.E. ιδιοκτήτης του aluNET.gr θα χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες που παρέχετε σε αυτή τη φόρμα, για να έρθει σε επαφή μαζί σας και να σας στέλνει ενημερωτικά newsletter. Για την αποστολή των newsletter χρησιμοποιούμε την πλατφόρμα MailChimp. Κάνοντας κλικ παραπάνω για να υποβάλετε τη φόρμα, αναγνωρίζετε ότι οι πληροφορίες που παρέχετε, θα μεταφερθούν στο MailChimp για επεξεργασία σύμφωνα με την Πολιτική Απορρήτου και τους Όρους Χρήσης της πλατφόρμας.