Αλουμίνιο: Η ποιοτική & πράσινη επιλογή για τα αυτοκίνητα του μέλλοντος!
Οκτώ λόγοι γιατί το αλουμίνιο είναι το υλικό του μέλλοντος για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Ένας από τους σημαντικότερους λόγους ραγδαίας αύξησης της χρήσης αλουμινίου είναι η στροφή της αυτοκινητοβιομηχανίας προς το ελαφρύ μέταλλο, καθώς το αλουμίνιο έχει το 1/3 της πυκνότητας του χάλυβα.
Όταν μιλάμε για το αλουμίνιο, ισχύει το κλασικό αγγλοσαξονικό ρητό “less is more”. Όταν συγκρίνουμε δύο ίδια οχήματα με την ίδια δυναμικότητα φορτίου και την ίδια ακαμψία, ένα από αλουμίνιο και ένα από χάλυβα, τότε το αμάξωμα από αλουμίνιο θα είναι περίπου 45% ελαφρύτερο, το οποίο μεταφράζεται σε παρά πολλά πλεονεκτήματα για την αυτοκινητοβιομηχανία.
1. Λιγότερο βάρος ίσον μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα
Η χρήση αλουμινίου φέρνει σημαντικά πλεονεκτήματα όσον αφορά στη μείωση του βάρους είτε μιλάμε για ηλεκτρικά αυτοκίνητα είτε για τα παραδοσιακά αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης (βενζίνη, πετρέλαιο, αέριο). Τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης κερδίζουν με τη χρήση αλουμινίου χαμηλότερη κατανάλωση, μικρότερες εκπομπές και περισσότερα χιλιόμετρα.
Τα ηλεκτρικά οχήματα μπορεί να μην στηρίζονται στα ορυκτά καύσιμα αλλά και αυτά χρειάζονται ενέργεια για να κινηθούν οπότε έχουν και αυτά σημαντικά οφέλη από τη μείωση του βάρους που προκύπτει με τη χρήση περισσότερου αλουμινίου, με δεδομένο ότι μία μπαταρία ενός ηλεκτρικού οχήματος μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να ξεπεράσει τα 900 κιλά σε βάρος.
2. Λιγότερο βάρος ίσον περισσότερη δευτερογενή εξοικονόμηση
Ένα ελαφρύτερο αμάξωμα από αλουμίνιο δίνει τη δυνατότητα στο όχημα να εξοπλιστεί με μικρότερα σε μέγεθος εξαρτήματα όπως φρένα, αναρτήσεις, κινητήρες, μπαταρίες κ.λπ., διατηρώντας όμως τα ίδια επίπεδα επιτάχυνσης, επιδόσεων και χιλιομετρικού εύρους με λιγότερες εκπομπές. Στα ηλεκτρικά οχήματα, η χρήση μικρότερων μπαταριών λόγω αλουμινίου σημαίνει όχι μόνο μεγαλύτερη αυτονομία αλλά εξοικονόμηση πόρων και χημικών που χρειάζονται για την κατασκευή τους.
Η κατασκευή οχημάτων με υψηλή χρήση αλουμινίου σε σύγκριση με αντίστοιχα του χάλυβα είναι πιο αποτελεσματική όσον αφορά στη χρήση πόρων και εργασίας. Το παραπάνω σημαίνει ουσιαστική εξοικονόμηση όχι μόνο όσον αφορά στο συνολικό βάρος του οχήματος (π.χ. μπορούμε να αντικαταστήσουμε 400 κιλά χάλυβα με 240 κιλά αλουμινίου, εξοικονομώντας συνολικά 160 κιλά) αλλά και στα εξαρτήματα (στο προηγούμενο παράδειγμα η αντικατάσταση των 400 κιλών χάλυβα με 240 αλουμινίου εξοικονομεί και επιπλέον 40 με 60 κιλά σε δεύτερο επίπεδο στα εξαρτήματα).
3. Λιγότερο βάρος ίσον μεγαλύτερη ασφάλεια
Είναι μία σχετικά ευρέως διαδομένη παρανόηση ότι τα βαρύτερα αυτοκίνητα είναι ασφαλέστερα αλλά η αλήθεια είναι ότι τα ελαφρύτερα αυτοκίνητα με υψηλή χρήση αλουμινίου είναι πιο ασφαλή από τα αντίστοιχα με χάλυβα. Το αλουμίνιο απορροφά περισσότερη ενέργεια ανά κιλό από τον χάλυβα, οπότε ένα αυτοκίνητο από αλουμίνιο μπορεί να είναι ασφαλέστερο για τους επιβάτες από ένα αντίστοιχα συγκρίσιμο από χάλυβα. Όταν η κινητική ενέργεια απορροφάται με έναν ελεγχόμενο τρόπο, οι επιβαίνοντες είναι καλύτερα προστατευμένοι στο προστατευτικό κελί του αμαξώματος.
Επιπρόσθετα ένα όχημα με υψηλή χρήση αλουμινίου δεν είναι μόνο ασφαλέστερο για τους επιβάτες του αλλά και όλους τους άλλους -τους επιβάτες των άλλων οχημάτων, τους δικυκλιστές, τους πεζούς- καθώς χάρη στη μικρότερη μάζα του κατά τη διάρκεια του ατυχήματος απαιτείται λιγότερη απορρόφηση ενέργειας για την αποφυγή επικίνδυνου τραυματισμού των ανθρώπων.
4. Λιγότερο βάρος ίσον λιγότερες φθορές
Χάρη στο μικρότερο βάρους τους τα οχήματα με υψηλή χρήση αλουμινίου φθείρουν σε μικρότερο βαθμό τα εξαρτήματά τους όπως το σύστημα πέδησης και τα ελαστικά. Η μικρότερη τριβή σημαίνει ότι τα ελαστικά και τα πλαστικά μέρη του οχήματος εκπέμπουν λιγότερο βλαβερά σωματίδια. Επίσης λόγω της μειωμένης φθοράς και τριβής, τα οχήματα με υψηλή χρήση αλουμινίου αντέχουν περισσότερο στον χρόνο.
5. Λιγότερη διάβρωση ίσον μεγαλύτερη διάρκεια ζωής
Τα μέρη ενός οχήματος που είναι από αλουμίνιο έχουν πολύ μεγάλη ανθεκτικότητα στη διάβρωση λόγω της φυσικής προστασίας του υλικού στους διαβρωτικούς παράγοντες όταν αυτό εκτίθεται στον αέρα που σημαίνει ότι για κάθε γρατζουνιά ή παραμόρφωση, σε αντίθεση π.χ. με τα εξαρτήματα από χάλυβα, δεν υπάρχει ο κίνδυνος το σημείο να σκουριάσει.
6. Λιγότερο βάρος ίσον περισσότερο ωφέλιμο φορτίο και ικανότητα ρυμούλκησης
Τα φορτηγάκια, τα SUV και γενικότερα τα μεταφορικά οχήματα από αλουμίνιο έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν μεγαλύτερο φορτίο και/ή να καταγράψουν μείωση του συνολικού τους βάρους σε σύγκριση με ένα αντίστοιχα συγκρίσιμο όχημα από χάλυβα. Τα ελαφρύτερα οχήματα από αλουμίνιο επιβαρύνουν λιγότερο τους δρόμους, προστατεύοντας τα οδικά δίκτυα, οι πλειοψηφία των οποίων είναι μεγάλης ηλικίας από περαιτέρω φθορές και κοστοβόρες επισκευές.
7. Λιγότερη πολυπλοκότητα ίσον αποτελεσματικότερη παραγωγή
Σε σύγκριση με τα αντίστοιχα οχήματα από χάλυβα, η διαδικασία παραγωγής οχημάτων με υψηλή χρήση αλουμινίου απαιτεί λιγότερα εξαρτήματα κάτι που σημαίνει λιγότερη πολυπλοκότητα. Τα οχήματα με υψηλή χρήση αλουμινίου έχουν μικρότερες απαιτήσεις από εργαλεία, ρομπότ, συνδέσμους, ενέργεια, εκπομπές εργοστασίου, αποθέματα, σφραγιστικά κ.ά.
Τα μέρη του οχήματος κατασκευάζονται από λιγότερα κράματα, επιτρέποντας μία ευκολότερη περισυλλογή και ανακύκλωση στο τέλος ζωής τους. Περισσότερο από το 90% του αλουμινίου ενός οχήματος μπορεί να περισυλλεχθεί και να ανακυκλωθεί. Με απλά λόγια ένα όχημα από αλουμίνιο στο τέλος της ζωής του μπορεί να ανακυκλωθεί και πρακτικά να μετασχηματιστεί σε ένα άλλο εντελώς νέο αμάξωμα.
8. Λιγότερα απόβλητα ίσον μεγαλύτερη κυκλικότητα
Περισσότερο βιώσιμο από τον χάλυβα, το αλουμίνιο είναι εσαεί ανακυκλώσιμο χωρίς να χάνει τις ιδιότητές του όπως η ελαφρότητά του, η διαμορφωτική του ικανότητα και η ανθεκτικότητά του. Η ανακύκλωση σκραπ αλουμινίου επιτρέπει στους αυτοκινητοπαραγωγούς να μειώσουν τις επικίνδυνες εκπομπές άνθρακα άμεσα, ενώ η ανακύκλωση στο τέλος ζωής του οχήματος δημιουργεί τις προϋποθέσεις για περαιτέρω μείωση στο μέλλον.
Οφείλουμε να αναφέρουμε ότι και ο χάλυβας είναι ανακυκλώσιμος ωστόσο απαιτεί θερμοκρασίες που φτάνουν τους 1.400 βαθμούς κελσίου παραπάνω από διπλάσιους από τους 650 βαθμούς κελσίου που απαιτεί το αλουμίνιο.
Με δεδομένο ότι τα αυτοκίνητα παράγονται, κάνοντας χρήση 600 κιλών ή λιγότερο αλουμινίου για κάθε τόνο χάλυβα, η εξοικονόμηση ενέργειας όσον αφορά στις διαδικασίας ανακύκλωσης των δύο υλικών είναι συντριπτικά υπέρ του ελαφρού μετάλλου.
Εν κατακλείδι
Συμπερασματικά, όπως είδαμε, υπάρχουν πάρα πλεονεκτήματα από την επιτάχυνση της υιοθέτησης της χρήσης αλουμινίου στα οχήματα. Εσαεί ανακυκλώσιμο το ελαφρύ μέταλλο προσφέρει οφθαλμοφανέστατα πλεονεκτήματα που επιβεβαιώνουν την ανωτερότητά του ως το υλικό του μέλλοντος για την αυτοκίνηση.