Θύμα του κορωνοϊού και η τιμή του πρωτόχυτου αλουμινίου, κάτω από τα 1.700 $/mt
Ο κορωνοϊός έχει μονοπωλήσει την ειδησεογραφία, όμως πέρα από την υγειονομική διάσταση του θέματος, υπάρχει και η οικονομική. Διεθνή συνέδρια ακυρώνονται, τα χρηματιστήρια εμφανίζουν αστάθεια και η τιμή πρωτόχυτου αλουμινίου -για τα ασχοληθούμε με τα του οίκου μας- έχει πάρει την κατηφόρα στο LME, καταγράφοντας πολυετή χαμηλά κάτω από το ψυχολογικό όριο των $1.700/mt.
Πριν μερικές μέρες μάλιστα το ελαφρύ μέταλλο υποχώρησε στα $1.666,5/mt, αγγίζοντας νέο χαμηλό ωστόσο τα επίπεδα στήριξης στα $1.650/mt φαίνεται προς το παρόν να αντέχουν.
Τη φετινή σεζόν περιμέναμε την Κίνα να ανακάμψει σε επίπεδο ζήτησης από την περσινή προβληματική χρονιά που ο ασιατικός γίγαντας κατέγραψε μείωση για πρώτη φορά μετά την οικονομική κρίση. Ωστόσο ο SARS-CoV-2 «χτύπησε» και ανέτρεψε όλα τα δεδομένα.
Τα μέτρα περιορισμού του κορωνοϊού που αναγκάστηκε να πάρει η κινεζική κυβέρνηση οδήγησαν σε ένα βραχυπρόθεσμο σοκ σε επίπεδο ζήτησης αλουμινίου, τη στιγμή που οι φόβοι ενισχύονται ότι παρά τα όσα συμβαίνουν οι κινέζοι παραγωγοί θα συνεχίσουν να πλημμυρίζουν την αγορά με πλεονάζον μέταλλο.
Δεν πρέπει να λησμονούμε ότι η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής ελαφρού μετάλλου στον κόσμο. Υπό αυτό το πρίσμα, η κατάρρευση της τοπικής ζήτησης θα έχει αντίκτυπο και στον υπόλοιπο πλανήτη.
Καταλύτης η αναλογία προσφοράς και ζήτησης στην Κίνα
Η ζήτηση του αλουμινίου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις τελικές αγορές των μεταφορών και της δόμησης που σημαίνει ότι βραχυπρόθεσμα θα βιώσουμε ένα διπλό «χτύπημα» σε επίπεδο ζήτησης από την αναστάτωση που επικρατεί σε αυτές τις αγορές εξαιτίας του κορωνοϊού.
Η αγορά των κατασκευών και της δόμησης στην Κίνα παρέλυσε εξαιτίας των μέτρων πρόληψης, ενώ και σε επίπεδο μεταφορών τα νέα δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά. Η ήδη χαμηλές πωλήσεις αυτοκινήτων αναμένεται να καταρρεύσουν τους επόμενους μήνες. Σύμφωνα με την τοπική ένωση, οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων το πρώτο μισό του Φεβρουαρίου υποχώρησαν κατά 92%!
Μείζον πρόβλημα αποτελεί και ο κινεζικός μεταποιητικός τομέας αλουμινίου που μετατρέπει το μέταλλο σε ημιτελικά προϊόντα. Πολλοί παραγωγοί που ήδη είχαν χαμηλώσει στροφές εξαιτίας της Κινεζικής Πρωτοχρονιάς, εγκλωβίστηκαν σε ζώνες καραντίνας.
Η παραπάνω αναστάτωση στη μεταποιητική αλυσίδα του ελαφρού μετάλλου έχει οδηγήσει σε ραγδαία αύξηση των αποθεμάτων αλουμινίου στο ShFE. Ειδικότερα, τα αποθέματα σχεδόν διπλασιάστηκαν και εμφανίζουν αυξητικές τάσεις που ξεπερνούν την παραδοσιακή αύξηση κάθε χρόνο εξαιτίας των εορτασμών της Κινεζικής Πρωτοχρονιάς.
Το πρόβλημα είναι ότι η κινεζική παραγωγή αλουμινίου συνέχισε την αυξητική της τάση τον πρώτο μήνα του 2020 σύμφωνα με τα στατιστικά του IAI. Αν το παραπάνω συνεχιστεί ενδεχομένως η αγορά αλουμινίου να ζήσει ένα άσχημο déjà vu, καθώς το εφιαλτικό σενάριο των υψηλών αποθεμάτων, χαμηλής ζήτησης και ασταμάτητης παραγωγής θα μας γυρίσει πίσω στην κρίση του 2008 όταν η ζήτηση είχε καταρρεύσει αλλά οι μονάδες πρωτόχυτου εξακολουθούν να παράγουν νέο μέταλλο.
Αν κάτι πάντως είναι ενθαρρυντικό σε σχέση με τα παραπάνω είναι ότι τα αποθέματα του LME έχουν καταγράψει ραγδαία πτώση μέσα στο 2020 και είναι οριακά πάνω από το όριο του 1 εκατ. τόνων.
Το μόνο σίγουρο, ότι η «τρέλα» του κορωνοϊόυ θα μας απασχολήσει για καιρό ακόμα και ενδεχομένως να μην έχουμε δει ακόμη την πλήρη εικόνα των επιπτώσεων στην οικονομική δραστηριότητα ανά τον πλανήτη.
Σωτήρης Κρουστάλλης